onsdag 17 juni 2009

Mindfulness

Igår innan sovning läste jag lite topphälsa och där stod det om mindfulness. Det innebär att man ska vara närvarande i alla situationer och hela tiden istället för att tänka på resten av dagen, resten av veckan eller vara nån helt annanstans. Detta skulle jag testa.

Tog morgonpromenad i morse och istället för att gå och tänka på hur gott det ska bli med frukost sen och alla åtaganden jag har framför mig denna dag så tänkte jag "härliga sol, fan va skönt att promenera, vilken energi jag har och vilken frihet". Detta ledde till att hela livet kändes underbart och jag blev skitglad!

Efter frulle o lite bestyr drog jag ut på en cykeltur (aldrig hänt förr) och kände samma sak som prommen. Vilken frihet att bara cykla omkring, solen skiner och jag bara ÄR.

La mig sen på spikmattan, tänkte först att efter mattan ska jag det, ska jag det och det.. men kom på mig själv och bestämde mig för att bara ligga o känna spikarna, andas rätt, må bra. 20 min senare vaknade jag och var helt förvirrad. Vart är jag, vad ska jag göra nu, varför ligger jag här? Haha, hade alltså helt släppt tankarna på resten av dan för en stund.

Slutsatsen av detta är att mindfulness är jäkla bra! Varför hela tiden tänka på nästa steg? Ta vara på varenda stund och njut av livet! Ikväll ska vi först på uteservering och sen se Sveriges roligaste Johan Glans stå uppa, och gissa om jag kommer va mindful där!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
33 år ung, bor i Örebro med min underbara sambo Andreas och våra underbara barn Leon och Mila. Är utbildad hälsoutvecklare, diplomerad kostrådgivare och massör, men är för tillfället mammaledig och snart arbetssökande. Bloggar om händelser ur mitt liv, vardag som fest, och en del andra viktiga och oviktiga tankar. Riktigt nischat.